اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۱ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۳۸
کد خبر: ۱۰۹۶۱
تاریخ انتشار: ۱۱:۴۲ - ۲۰ آبان ۱۳۹۷ - 11 November 2018
مجری طرح های خصوصی شرکت برق حرارتی خبرداد:
مجری طرح های خصوصی شرکت برق حرارتی  اعلام کرد: نیروگاه های سیکل ترکیبی بهبهان و  ماکو در هفته آینده با حضور معاون اول رییس جمهور و وزیر نیرو افتتاح می شود. 
افتتاح نیروگاه های سیکل ترکیبی بهبهان و ماکو 
به گزارش خبرنگار سرویس اقتصادی عصرپرس،  مهدی خبازپیشه مجری طرح های خصوصی شرکت برق حرارتی با اعلام این خبر گفت: نیروگاه سیکل ترکیبی ماکو مدلی از سرمایه گذاری خارجی است که با توجه به تحریم ها بخشی از نیاز داخلی را تامین می کند.

خبازپیشه گفت: در حال حاضر بیشتر پروژه با سرمایه داخلی تامین می‌شوند به این ترتیب که سرمایه‌گذار 30 درصد منابع را تامین می‌کند و مابقی نیز از طریق صندوق توسعه ملی تامین می‌شود .

وی در ادامه با اشاره به اینکه این دو نیروگاه از فروردین ماه عملیاتی خواهند شد، تصریح کرد: نیروگاه گازی در شرایطی وارد شبکه می‌شود که نیروگاه بخار و آبی توان تامین نیاز کشور را نداشته باشند و البته هزینه اجرای نیروگاه‌های بخار و گازی نیز مشابه است.

مجری طرح های خصوصی شرکت برق حرارتی در ادامه گفت: سالانه هزار مگاوات پروژه برق از سوی بخش خصوصی انجام شده که از سال 84 نزدیک به 13 هزار مگاوات برق به شبکه وارد کرده‌اند.

خبازپیشه گفت: در حال حاضر بخش خصوصی سالانه هزار مگاوات پروژه برقی اجرا می‌کند.

در ادامه ثابتی مجری پروژه نیروگاه بهبهان، گفت: نیروگاه بهبهان توسط بخش خصوصی انجام شده که دو واحد گازی 166 مگاواتی آن پیشتر افتتاح شده است.

وی ادامه داد: راندمان این نیروگاه‌ها بیشتر از دیگر نیروگاه‌های سیکل ترکیبی است در واقع نیروگاه‌های سیکل ترکیبی 33 درصد راندمان دارند اما در نیروگاه بهبهان رقم راندمان به 49 درصد ارتقا یافته است.

وی در ادامه اظهار داشت: 65 درصد پروژه بهبهان توسط شرکت سرمایه‌گذاری غدیر و مابقی از سوی مپنا اجرا خواهد شد.

در ادامه مهرداد امین‌زاده معاون پروژه‌های بخش خصوصی برق حرارتی نیز درباره جزئیات پروژه نیروگاهی ماکو اظهار داشت: 70 درصد این پروژه با سرمایه خارجی تامین شده و 30 درصد آن را بخش خصوصی تامین کرده است.

وی در ادامه به میزان هزینه این پروژه اشاره کرد وگفت: دو نیروگاه گازی 40 مگاواتی در این پروژه اجرا شده که 40 میلیون یورو برای آن اعتبار صرف شده است.

امین زاده با اشاره به اهمیت اجرای پروژه ماکو در کشور خاطرنشان کرد: نیروگاه ماکو به دلیل جلوگیری از افت فشار برق در منطقه اهمیت ویژه‌ای دارد از طرف دیگر این نیروگاه فقط به لحاظ سرمایه‌گذاری مشترک خارجی به خارج از کشور متکی بوده و به لحاظ تامین تجهیزات کلیه آنها داخلی بوده است.

وی ادامه داد: بخش بخار این نیروگاه در آینده نزدیک اجرا خواهد شد که فاز جدیدی برای آن تعریف شده و واحد بخار 100 مگاواتی عملیاتی خواهد شد. 


 
خبرنگار: پروین مرادی 
نام:
ایمیل:
* نظر: